Gratulasjon innlegget på Facebook

Vi har observert i de siste dagene et stort engasjement og en veldig aktiv diskusjon på vår Facebook side rundt gratulasjon innlegget for diwali ritualen for hinduene.

Vi mener at det er sunt og fint at flere velger å delta i dialog og kommuniserer sitt standpunkt og meninger med andre. Diskusjon er sunt når den foregår basert på respekt, saklighet og med riktig faktagrunnlag. Vi har observert at noen har gått langt i sin karikering og bedømmer andre uten nok grunnlag i sine påstander.

Vi velger derfor å redegjøre i samråd med imamer i Norge på vår intensjon bak gratulasjonen og støtter oss til Koranen og Sunnah fra vår kjære Profet (fred og velsignelse være med Ham).

Innlegget

Grunnlaget for at IRN velger å gratulere våre medborgere er blant annet at Islam oppfordrer velvilje og godhet mot ikke-muslimer som vi bor sammen med i samfunnet. De gratulerer oss på våre høytider og vi gjør det samme til dem.

Allah sier i den hellige Koranen:

لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ

دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ

Allah forbyder ikke deg fra de som ikke kjemper deg på grunn av religion og ikke utviser deg fra hjemmene dine. Han forbyder deg ikke å være velvillig mot dem og handle rettferdig mot dem. Sannelig, Allah elsker de som handler rettferdig.

Surat Al-Mumtahina 60: 8

Ibn Al-Jawzi kommenterer dette verset og sier:

وَهَذِهِ الْآيَةُ رُخْصَةٌ فِي صِلَةِ الَّذِينَ لَمْ يَنْصِبُوا الْحَرْبَ لِلْمُسْلِمِينَ وَجَوَازِ بِرِّهِمْ وَإِنْ كَانَتِ الْمُوَالَاةُ مُنْقَطِعَةً مِنْهُمْ

Dette verset er en dispensasjon for å opprettholde relasjoner med de som ikke har erklært krig mot muslimene og tillater velvilje mot dem selv om de er i et eget land.

Kilde: Zād al-Masīr 8/237

Muslimer er generelt beordret til å snakke gode og hyggelige ord til andre folk.

Allah sier i hellige Koranen:

وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا

Og snakk med folk på en høflig (og god måte).

Del av Surat Al-Baqarah 2:83

Mange muslimer lever i dag i globaliserte og flerkulturelle samfunn der ikke-muslimer uttrykker sine gode ønsker mot muslimer under de to Eid-feiringen. Regelen, i dette tilfellet, er å gjengjelde denne godheten ved å sende gode ønsker til dem under deres feiringer.

Allah sier i den hellige Koranen:

وَإِذَا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ حَسِيبًا

Og når dere blir beæret med (et ord av) hilsen, så hils (i svar) med en bedre hilsen eller (i det minste) tilsvarende (hilsen) tilbake. Sannelig, Allah krever regnskap for alt.

Surat An-Nisa 4:86

Og Allah sier:

هَلْ جَزَاءُ الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ

To forskjellige oversettelser blir brukt her:

  1. Det godes lønn er ikke noe annet enn det gode!
  2. Er belønningen for godt alt annet enn godhet?

Surat Ar-Rahman 55:60

De lærde trekker også en juridisk analogi (qiyas) mellom spørsmålet om å gratulere ikke-muslimer og andre anledninger der muslimer klart har lov til å være snill mot ikke-muslimer. For eksempel har muslimer lov til å dele mat med folket i skriftenes religioner.

Deler av Surah Al-Maìdah (5: 5).

Videre befalte profeten (fred være med Ham) muslimer å respektere begravelsen til alle mennesker, inkludert ikke-muslimer.

Amir Ibn Rabia rapporterte: Allahs sendebud, fred og velsignelser være over ham, sa:

إِذَا رَأَيْتُمْ الْجَنَازَةَ فَقُومُوا لَهَا حَتَّى تُخَلِّفَكُمْ أَوْ تُوضَعَ

Når du ser en begravelsesprosess, så stå opp for den, til den har passert, eller til den avdøde er plassert i graven.

Kilde: Sahih Bukhari 1245, Karakter: Muttafaqun Alayhi

Qais ibn Sa’d rapporterte: En begravelse passert ved Allahs sendebud, fred og velsignelser være over ham, og han sto opp. Det ble sagt til ham: “Det er en jøde.” Profeten sa:

لَيْسَتْ نَفْسًا

Var han ikke en sjel?

Kilde: Sahih Bukhari 1250, Karakter: Muttafaqun Alayhi

Muslimer får lov til å godta ikke-muslimers gaver under sine festivaler, selv om de er avgudsdyrkere som feirer sine hellige dager, og spesielt hvis dette vil etablere diplomatiske og fredelige forhold. Det eneste unntaket til denne regelen er at muslimer ikke bør spise kjøttet hvis det ble slaktet i andres navn foruten Allah.

Ali ibn Abi Talib rapporterte:

كِسْرَى أَهْدَى لَهُ فَقَبِلَ وَأَنَّ الْمُلُوكَ أَهْدَوْا إِلَيْهِ فَقَبِلَ مِنْهُمْ

Profeten, fred og velsignelser være over ham, ble gitt gaver av Khosrau og Han (f.v.m.h) aksepterte dem, og konger ville gi ham gaver og han ville akseptere de.

Kilde: Sunan At-Tirmidhi 1576, Grad: Hasan

Abu Qabus rapporterte: En kvinne spurte Aisha (r.a.): “Vi har en sykepleier blant magianere, og de gir oss gaver på sine festivaler.” Aisha (r.a) sa:

أَمَّا مَا ذُبِحَ لِذَلِكَ الْيَوْمِ فَلا تَأْكُلُوا وَلَكِنْ كُلُوا مِنْ أَشْجَارِهِمْ

Når det gjelder kjøttet de har slaktet, så spis ikke det. Snarere kan du spise av frukten fra deres trær.

Kilde: Musannaf ibn Abi Shayba 31986

Ibn Taymiyyah kommenterer disse tradisjonene og sier:

فهذا كله يدل على أنه لا تأثير للعيد في المنع من قبول هديتهم بل حكمها في العيد وغيره سواء لأنه ليس في ذلك إعانة لهم على شعائر كفرهم

Disse fortellingene viser at ikke-muslimske festivaler ikke hindrer muslimer i å godta gaver. Snarere er regelen under festivalen den samme som andre ganger, siden det ikke innebærer støtte for deres ritualer av vantro.

Kilde: Iqtiḍā’ al-Ṣirāṭ al-Mustaqīm 250

Videre oppfordret profeten fred og velsignelse være med Ham, muslimene til å være snille og milde i alle saker. Godhet er en av de beste måtene å være et godt eksempel på en hengiven muslim og å åpne folks hjerter mot islam. I motsetning til dette gjør uberettiget hardhet saker kompliserte/stygge og skyver folk bort fra islam.

Aisha (r.a) rapporterte: Allahs sendebud, fred og velsignelser være med Ham, sa:

إِنَّ الرِّفْقَ لَا يَكُونُ فِي شَيْءٍ إِلَّا زَانَهُ وَلَا يُنْزَعُ مِنْ شَيْءٍ إِلَّا شَانَهُ

Sannelig, vennlighet/ømhet er ikke funnet i noe, annet enn at det forskjønner det, og det er ikke fjernet fra noe, uten at det nedgraderer/skammer det.

Kilde: Sahih Muslim 2594, Grad: Sahih

Ved en annen anledning sa profeten (f.v.m.h):

لا يَكُونُ الْخُرْقُ فِي شَيْءٍ إِلا شَانَهُ وَإِنَّ اللَّهَ رَفِيقٌ يُحِبُّ الرِّفْقَ

Hardhet finnes ikke i noe annet, enn at det skammer det. Sannelig, Allah er snill og han elsker godhet.

Kilde: Al-Adab Al-Mufrad 462, Grad: Sahih

Basert på alt dette, oppfordrer dagens lærde muslimer til å være hyggelige mot ikke-muslimer under deres festivaler og å uttrykke gode ønsker for dem under forutsetning av at vi ikke støtter noen bestemt religiøst ritual eller doktrine som er avgudsdyrkende. IRN støtter derfor lærdes grunnlag da vi er bevisst på at vi kun utrykker gode ønsker, og ikke er del av de religiøse ritualet hvis det gjelder avgudsdyrkelse.

Dar al-Ifta al-Misriyyah, den egyptiske institusjonen som løser religiøse vurderinger (fatwa), konkluderte med undersøkelsen av dette problemet ved å si følgende:

ومما ذكر من الآيات الكريمة والأحاديث النبوية الشريفة وآراء الفقهاء نرى أنه من الإحسان أن يصل المسلم غير المسلم على كل

حال من عيادة وتعزية وتهنئة وإهداء وضيافة وقبول هدية وما إلى ذلك وأن هذا الشأن أحد أشكال الدعوة إلى دين الله بحسن

الأخلاق ومكارم الخصال والله تعالى أعلى وأعلم

Når det gjelder det vi har nevnt av edle vers, profetiske tradisjoner og meninger fra juristene, er vår oppfatning at det er et spørsmål om velvilje (ihsan) at en muslim opprettholder gode forbindelser med ikke-muslimer i alle sammenhenger, inkludert festivaler, kondolanser, gratulerer, gir gaver, gjestfrihet og godta gaver. Og Allah den opphøyde vet best.

Kilde: Dar al-Ifta al-Misriyyah

Vi har forsøkt å redegjøre hva vi mener i denne saken ved hjelp av henvisninger fra Koran og Sunnah. Vi ønsker at eventuelle svar også blir besvart med forankring i Koran og Sunnah. Dette er for å gjøre hverandre opplyst om vår religion og for at vi skal gjøre hverandre til bedre muslimer.

Det hjelper ingen at man kaller sine meningsmotstandere for ikke -muslimer og bedømme dem for å utføre Shirk.

Du vil også like